Junius efter gudinden
Juno, kvinders skytsgudinde.
Naturen
Når kirsebærtræerne blomstrer sår man bønner,
græskar og squash. De vilde roser og hyben blomstrer. De første
kartofler graves op. Æbletræerne lyser op i havens abildlund
og sender langsomt sine hvide kronblade ned som sne, mens skovbunden blomstrer
med skovstjerne, natskygge, sommerkonval, liljer, duftende aftenpragtstjerne
og kamille. Grøftekanten fyldes med valmuer, storkenæb, kløver,
hulsvøb, gifttyde og okseøje.
Chr. Richardt digter;
Naar Egene knoppes, og Granernes
duppes, og Skræpperne kanter den støves Vej;
naar Frøen fortæller, mens Guldregnen hælder over Syrenen
i hviskende leg,
da dages, da kommer den danske Skærsommer; farvel og på Gensyn,
du liflige Maj.
Naar Rugen alt bølger,
og Kornblomsten dølger sin blaa lille Kyse bag Gitter af Straa;
naar Føllene tumler, mens Køerne gumler, og Viben sig soler
med Ungerne smaa,
da dages, da kommer den danske Skærsommer, og derom alt fløjter
den Nattergal graa.
Naar Skoven har Skygge, og Bien
gør Lykke, og Bøgen har mørknet sit lyseste Blad,
naar Roser udspringer blandt Torne som stinger, lig luende Elskov af truende
Had,
da dages, da kommer den danske Skærsommer, den er der og gør
selv den tungeste glad.
O fly ej for snarlig, men bring
os lidt varlig fra Nætterne lyse til Tusmørkets Stund!
Vi vented så længe paa blomstrende Enge, paa Duften fra Rosernes
svulmende Mund,
men bedst som du kommer, du favre Skærsommer, så hastigt du
fly'r som et drømmerigt Blund!
24. Sommersolhverv
I den kolde tid ved jul, i mørket og hos døden, vender solen
og dagene bliver længere, men om sommeren når det hele er
smukkest, er solen modsat på sit højeste og begynder her
at aftage i sin tilstedeværelse. Den ånd man har kunnet følge
årets første halvdel igennem, med spirerne der er vokset
og blevet til blade og med blomsterne, har endnu et trin tilbage i frugternes
fremkomst og høst, inden den vender om og trækker sig ud.
Solen og derfor ånden er stærkest, og en fest blev holdt,
et blot eller offer blev givet, i dens navn. I februar tændte man
kærder for at kalde, men nu var blusset vokset og bålet tilsvarende
større. Den stærke kraft naturen stadig bar på, kunne
adopteres af syge til helbredelse, og hellige kilder var et populært
udflugtsmål om natten. En sådan kilde var Tisvilde, eller
Tirs væld, himmelguden Tyrs kultsted.
Hvis der ingen søer var, kunne man også rulle sig nøgen
i natteduggen, hvis man da ikke lige var ude for at indsamle lægende
urter. Der blev plukket buketter med 9 slags blomster, bregnens øje
gjorde usynlig og ønskekviste klippet denne aften fandt underjordiske
skatte.
Mange af skikkene mindede om 1. majfestens med løvkranse, midsommerstangen
man dansede om, og mand og kvinde eller brud og brudgom der skulle forenes.
Den ene var et menneske, den anden var guden, og festen blev til et hieros
logos, et helligt bryllup.
Da går ungdom til dans, på dit
bud sankte Hans. Kristendommen lagde også her sin fest ovenpå
den tidligere og en helgen vægtig nok til at klare denne opgave
var Johannes døberen - i Danmark kaldet Sankt Hans.
For de kristne var dagen også khartasisk. Johannes havde døbt
i vand og derved fjernet synder, der underforstået gav sygdommene,
en den selvforanstaltede neddyppen i vandet var derfor en lille dåb. |